سینما و تئاتر 21 شهریور 1403 - 1 هفته پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

درخشش فیلم‌ساز نکایی در سیزدهمین جشنواره ملی فیلم اردیبهشت

علیرضا صبوری که با مستند مای سا در سیزدهمین جشنواره ی ملی فیلم اردیبهشت در بندر عباس حضور داشت، موفق به کسب رتبه اول بخش مستند ملی و دریافت تندیس و دیپلم افتخار این جشنواره شد.

به گزارش پایگاه خبری طاهر آنلاین، مستند مای سا که با استقبال خیر‌کننده مردم و هنرمندان جنوبی روبه رو شد، سوژه بکری را دستمایه روایت خود قرار داده و آرای قاطع هیئت داوران را برای مستند برتر ملی کسب کرد.

این فیلم داستان جمیله پیردختر ترکمن را روایت می کند که با استعداد و خلاقیت بی نظیرش در صنایع دستی و تلفیق آنها، شکل جدید و جذابی از تزئین ماشین های عروس را در میان ترکمن ها باب کرد.

*روایت یک مستند در سه بندر

صبوری در این باره می گوید: سال ۱۳۹۸ زمانی که از شهرستان نکا و همسایگی بندر امیرآباد به استان گلستان مهاجرت کردم، سفرهایم به مناطق ترکمن نشین بیشتر شد . خصوصا با هنرمندان و مردم بندر ترکمن ارتباط نزدیکی برقرار کردم.

از آنجا که به‌ آیین‌های اقوام و از جمله ترکمن ها علاقمند بودم، بنا داشتم یک فیلم داستانی از آداب و رسوم ازدواج آنها که پر رمز و راز و گیرا بود، بسازم. در خلال تحقیق و پژوهش ما به شخصیت جمیله برخوردیم که جذابیت های فراوان مستتر در رفتار و شغل ایشان مرا به ساخت یک مستند ترغیب کرد.

*استقبال شوق انگیز از مای سا در بندرعباس

اکران مستند مای سا در فرهنگسرای طوبی بندرعباس با کنجکاوی و پیگیری هنرمندان و مردم این شهر همراه بود. به نحوی که بعد از پایان اکران با تشویق بی سابقه اشک شوق از چشمان مان سرازیر شد.

در جلسه پرسش و پاسخ نیز بازخورد مثبت و نقد و نظرهای محبت آمیز هنرمندان ، خستگی این سفر دو هزار کیلومتری را از تنمان بیرون کرد.‌

مستند مای سا پیش از این کاندیدای برگ زرین سی و نهمین جشنواره ی بین المللی فیلم کوتاه تهران و برنده ی دیپلم افتخار اولین جشنواره ی فیلم کوتاه بعثت در استان گلستان بوده است.

صبوری دانش آموخته انجمن سینمای جوان دفتر ساری است و در طول بیش از سه دهه فیلمسازی برای شبکه ها ، نهادها و ادارات مختلف، سی تندیس و دیپلم افتخار را از جشنواره های گوناگون ملی دریافت کرده و یکی از پرکارترین و پرافتخارترین فیلمسازان مازندرانی است.

 

نویسنده
زری طاهری
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *