اجتماعی 23 مهر 1402 - 1 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

مازندران ۷ هزار نابینا دارد؛ روند افزایشی تعداد معلولان!

مدیرعامل کانون نابینایان استان مازندران با اعلام اینکه مازندران به طور نسبی 60 هزار نفر افراد دارای معلولیت با چالش های حسی مختلف دارد که از این تعداد ۷ هزار نفر نابینا هستند، از روند افزایش تعداد معلولین در جامعه خبر داد و گفت: روند افزایشی تعداد معلولین نه به سبب کوتاهی جامعه پزشکی و یا دوران بارداری بلکه به علت حوادث رانندگی، چهارشنبه سوری، استفاده از مواد مخدر و مصرف الکل بوده که نسل جوان را دچار نابینایی یا کم بینایی کرده است.

به گزارش پایگاه خبری طاهر آنلاین،پانزدهم اکتبر برابر با ٢٣ مهر ماه را روز جهانی عصای سفید یا روز جهانی ایمنی نابینایان اعلام کردند، این روز هر سال برای آگاه کردن مردم از سختی های زندگی نابینایان، به رسمیت شناختن استقلال نابینایان ورعایت حقوق اجتماعی آنان نامگذاری شد.

روز عصای سفید روز ترحم نیست بلکه اﯾﻦ روز در ﺟﻬﺖ اﻫﻤﯿﺖ ﺑﻪ روﺷﻨﺪﻻن، ﺗﻮﺟﻪ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﺑﻪ ﻣﺸﮑﻼت آﻧﻬﺎ و اﯾﺠﺎد ﻣﺤﯿﻂ ﻫﺎی ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺑﺮای اﺳﺘﻔﺎده ﮐﻨﻨﺪﮔﺎن از ﻋﺼﺎی ﺳﻔﯿﺪ اﺳﺖ.

مدیرعامل کانون نابینایان استان مازندران در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار کرد: مازندران به طور نسبی 60 هزار نفر افراد دارای معلولیت با چالش های حسی مختلف دارد که از این تعداد هفت هزار نفر نابینا هستند این در حالی است که خیلی از خانواده ها چون از رتبه اجتماعی بالا و تمکن مالی خوب برخوردارند سازمان بهزیستی را قبول نداشته ومعلول آنها تحت پوشش نیستند.

سعید حبیبی از روند افزایش تعداد معلولین در جامعه خبر داد و افزود: روند افزایشی تعداد معلولین نه به سبب کوتاهی جامعه پزشکی و یا دوران بارداری بلکه به علت حوادث رانندگی، چهارشنبه سوری، استفاده از مواد مخدر و مصرف الکل بوده که نسل جوان را دچار نابینایی یا کم بینایی کرده است.

وی با اظهار گله مندی از اصحاب رسانه و صدا و سیما که به شکل کلیشه ای تنها طبق تقویم روز در مناسبت خاص سراغ معلولین رفته و مشکلات آن ها را بیان می کنند، تصریح کرد: رسانه های مجازی و مکتوب بخصوص صدا و سیما پرچم دار آگاهی بخشی به جامعه هستند و می توانند در بیان حل مشکلات و بهبود زندگی فرد معلول نقش آفرینی کنند.

حبیبی با اشاره به اینکه اولین جایی که معلول مراجعه می کند بهزیستی است که اداره کارآمد در حوزه معلولین نیست، یادآور شد: بهزیستی به دلیل اینکه بیش از 150 نوع مسئولیت را بعهده دارد که یکی از این مسئولیت ها خدمت به معلولان است لذا کارآمدی لازم را برای رفع مشکل این قشر ندارد زیرا فلسفه تشکیل بهزیستی در بدو انقلاب ارائه خدمات به افراد جامعه برای بهتر زندگی کردن و حمایت از این افراد بود که متاسفانه شاهد آن در حوزه معلولین نیستیم.

وی تشکیل انجمن معلولین را در جامعه اقدام موثر در رفع نیازهای معلولین برشمرد و یادآور شد: ان جی او ها انجمن و تشکل های غیر دولتی و مردم نهاد هستند که از دل جامعه آمدند ولی ساز و کار مشخص در جامعه نداشته لذا باید مجوز فعالیت خود را از بهزیستی بگیرند.

او با اشاره به اینکه انجمن و تشکل ها بازوان بهزیستی در مطالبه گری به نفع معلولین هستند، ادامه داد: روند اخذ مجوز از بهزیستی سبب شده تا قادر به انتقاد و مطالبه گری درست در راستای منافع معلولین نباشند و فعالیت آنها محدود باشد واگر اصرار در مطالبه گری داشته باشند از جلسات مهم حذف و از آنها دعوت نمی شود.

حبیبی با بیان اینکه به ما فرصت مطالبه گری برای بهبود وضعیت معلولین نمی دهند، خاطرنشان کرد: عملکرد سازمان بهزیستی به پرداخت مستمری، خدمات توانبخشی و کمک های آموزشی خلاصه می شود که اخیرا کمک آموزشی آن بسیار کم رنگ شده واین خدمات جوابگوی نیاز معلولین نیست.

وی افزود: از زمانی که ایران به کنوانسیون حقوق افراد دارای معلولیت پیوست باید حقوق حمایت از افراد معلول را تثبیت و سازو کار لازم را مشخص کند، گرچه با پیگیری انجمن و تشکل ها از نمایندگان مجلس این قانون در سال 97 به تصویب مجلس رسید اما دولت در اجرا این قانون، هرجا که بار مالی داشت راه فرار قرار داد لذا قانون بدون ضمانت اجرایی شد.

وی از عدم اجرا مناسب سازی شهری برای جامعه معلولین از سوی شهرداری خبر داد و گفت: کوچه های ما ناهموار و مناسب برای معلولین نیست، وقتی زیرساخت ها در جامعه مهیا نیست چطور شعار حمایت از جامعه معلولین داشته باشیم و از یک معلول انتظار ارتباط با جامعه و تحصیل و… داشت.

مدیرعامل کانون نابینایان استان مازندران با اشاره به اینکه دانشجوی رتبه 25 کنکور امسال از معلولین ساروی بود که با تمام محدودیت ها به پشتوانه تلاش و همت خود و خانواده بدون حماین ارگان های دولتی موفق شد، تصریح کرد: فضای آموزشی مناسب برای نابینایان مهیا نیست، امکانات آموزشی ندارند و باید با این محدودیت ها با دانشجویان عادی رقابت کنند.

حبیبی خاطرنشان کرد: جامعه و مدیران دستگاه های متولی، معلول واقعی هستند که نتوانستند شرایط را برای بچه های معلول ما مهیا کنند، این ها شرایط سخت این بچه ها را درک نکرده و با وجود تورم و مشکلات سخت موجود، این بچه ها را نادیده می گیرند و به آموزش و نیازهای آنها بی توجه هستند./ ایسنا

نویسنده
زری طاهری
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *