اخبار استان 06 مهر 1402 - 1 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 0 دقیقه
کپی شد!
0

لایحه منطقه آزاد تجاری مازندران در شورای نگهبان تصویب شد

استاندار مازندران از تایید لایحه منطقه آزاد تجاری استان در شورای نگهبان خبر داد و گفت: اصلی‌ترین مزیت ایجاد کسب و کار در مناطق آزاد تجاری مستثنی شدن از قوانین گمرکی و معافیت گمرکی به مدت ۲۰سال است.

به گزارش پایگاه خبری طاهر آنلاین، سید محمود حسینی پور استاندار مازندران طی گفتگویی در خصوص تایید لایحه منطقه آزاد تجاری در شورای نگهبان اظهار کرد: موضوع منطقه آزاد در مازندران در دو مرحله بررسی شد، باتوجه به رویکرد مردمی دولت سیزدهم در حوزه ارتباط با کشورهای حاشیه خزر و سی آی اس، یکی از بسترهایی که می‌تواند مزیت‌های تجاری زیادی را داشته باشد موضوع منطقه آزاد بود که مجددا پیگیری شد.

وی افزود: اقدامات زیادی انجام شد تا بتوانیم سه منطقه مهم؛ بندر امیرآباد در بهشهر، بندر چپکرود در بابلسر و بندر نوشهر در شهرستان نوشهر در مازندران را در دستور کار قرار بدهیم و با همکاری مجمع نخبگان استان مازندران این طرح در نهایت به تصویب رسید. البته مراحل مختلفی داشت.

حسینی پور تصریح کرد: در شورای نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام بحث‌های جدی در این زمینه انجام شد، ایراداتی که شورای نگهبان گرفت رفع مشکل شد و امروز منطقه آزاد توسط شورای نگهبان تصویب شد.

استاندار مازندران گفت: منطقه آزاد تجاری بخشی از سرزمین‌های اصلی هر کشوری است که هم از لحاظ قوانین تجاری با سایر نقاط کشور تفاوت‌های زیادی دارد و قلمروی آن شامل نواحی بندرگاهی می‌شود.

وی با اشاره به مزیت‌های تصویب منطقه آزاد مازندران اعلام کرد: مناطق آزاد با بهره‌گیری از مانند معافیت‌های مالیاتی، بخشودگی سود و عوارض گمرکی، نبود تشریفات دست و پاگیر ارزی و اداری، تسریع در فرآیندهای صادرات و واردات، سرمایه‌گذاری خارجی، انتقال فناوری به توسعه استان کمک ویژه‌ای خواهد کرد.

حسینی پور یادآور شد: منطقه آزاد به‌دلیل شرایط ویژه اقتصادی افراد زیادی را میتواند مشغول به‌کار کند و برنامه‌های راهبردی و توسعه‌ای که با استان مطابقت داشته باشد شکل خواهد گرفت و همچنین تسریع در امورات زیربنایی و افزایش درآمد عمومی، ایجاد اشتغال سالم و مولد، تنظیم بازار کار و کالا، حضور در بازارهای جهانی و منطقه‌ای از جمله فواید تصویب آن هستند.

استاندار مازندران ادامه داد: با توجه به اینکه مازندران مرکز ثقل کریدور شمال جنوب است وجود مناطق آزاد می‌تواند کمکی اساسی به آینده مازندران باشد، اصلی‌ترین مزیت ایجاد کسب و کار در مناطق آزاد تجاری مستثنی شدن از قوانین گمرکی به مدت ۲۰سال است که کشورهایی که در مناطق آزاد هستند معافیت گمرکی پیدا خواهند کرد.

وی با بیان اینکه از این به بعد تردد و اقامت اتباع خارجی در مناطق آزاد راحت خواهد شد، بیان کرد: اشتغال در این مناطق از مقررات ساده‌ای در این مناطق پیروی می‌کند و شما می‌توانید شرکت خود را با صد در صد تعرفه‌های خارجی هم ثبت کنید، همچنین تعرفه‌های خدمات و حمل و نقل در فرودگاه‌های مناطق آزاد کمتر از مناطق دیگر خواهد بود.

حسینی پور در پایان ضمن تبریک به مردم مازندران بابت تصویب منطقه آزاد از نقش بسیار فعال نمایندگان مردم مازندران در مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان و مجلس تقدیر کرد.

نویسنده
زری طاهری
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *