اخبار استان 16 خرداد 1402 - 11 ماه پیش زمان تقریبی مطالعه: 0 دقیقه
کپی شد!
0

بررسی مشکلات کشاورزی ساری، میاندورود و جویبار توسط استاندار مازندران

استاندار مازندران در ادامه سفرهای استانی خود ، مشکلات کشاورزی شهرستان‌های ساری، میاندورود و جویبار را از نزدیک‌ بررسی کرد.

طاهر آنلاین_ مهوش محمودی| محمود حسینی پور استاندار مازندران به همراه رجب پور مدیر عامل شرکت پخش فراورده های نفتی ،نوبخت فرماندار ساری ،نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ساری و میاندورود، قائمشهر و جویبار، رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای و دیگر مسئولین استانی و شهرستانی بصورت میدانی از اراضی شالیزاری و مزارع و باغات میاندورود، ساری و جویبار بازدید کردند.

استاندار مازندران در این بازدید یک روزه گفت: کشاورزان نجیب ترین قشر جامعه هستند و بی منت درتولید مواد غذایی نقشداشته و در امنیت غذایی کشور سهیم هستند.حسینی پور ادامه داد: بیشتر مطالبات کشاورزان این است که زمینه ای فراهم شود تا به راحتی به آب مورد نیاز دسترسی داشته باشند.این در حالی است که بخشی از آب مورد نیاز از رودخانه تجن تامین می شود و ما باید ساز و کاری فراهم کنیم تا برای سال آینده مشکلی نباشد.

وی افزود: از دیگر مشکلات عمده این قشر زحمتکش تامین برق برای استفاده از آب چاه است که ساز و کارهای قانونی آن فراهم خواهدشد و نیز برای رفع مشکلات اقتصادی آنان نیز تصمیمات خوبی گرفته شده است.

استاندار مازندران با اشاره به الزام مدیریت منابع آب در استان گفت: با قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) قرارداد منعقد شد تا ۸۰۰ آببندان استان مازندران لایروبی شود تا مشکل کم‌آبی کشاورزی شهرستان جویبار با لایروبی حل شود.

استاندار مازندران اضافه کرد: در حال حاضر ۳۰ آببندان در شهرستان جویبار در دستور لایروبی قرار گرفت و این اقدام بعد از فصل کشاورزی اجرایی خواهد شد، نگاه ما بر این است تمامی آببندان‌ها در استان باید لایروبی شود و در اختیار کشاورزان قرار گیرد.

حسینی‌پور بیان کرد: همه مردم باید از وجود منابع آب کشاورزی در مناطق خود برای زراعت بهره‌مند شوند.
وی ادامه داد: مازندران مشکل کم آبی ندارد و مشکل ما مدیریت کلان آب است و باید بتوانیم «جمعآبی» آب سطحی داشته باشیم و  تاکنون در دو مرحله باران مصنوعی برای مازندران انجام شد و مجددا تقاضای انجام کار درخواست شد.

استاندار مازندران خاطرنشان کرد: جمع‌آوری آب‌های سطحی در مازندران می‌تواند مدیریت عادلانه‌ای برای مصرف آب کشاورزی به دنبال داشته باشد.

استاندار مازندران از مزارع شالیزاری و سردهنه‌های کشاورزی حاشیه رودخانه تجن شهرستان ساری انجام شد و  مسائل و مشکلات کشاورزان شالیکار برای تامین و توزیع آب سردهنه اسماعیل دکتی ساری مورد بررسی قرار گرفت.

پل ارتباطی بین ساری و میاندورود از کنار ساحل نیز مورد بازدید قرار گرفت ، این پروژه  از سال ۸۵ آغاز شده و در هفته دولت امسال به بهره‌برداری خواهد رسید.

بازدید از مزارع شالیزاری و مزارع و باغات روستای حسن‌آباد و زیدعلیا شهرستان میاندورود توسط استاندار، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مدیران دستگاه‌های اجرای مربوطه انجام شد.

همچنین از کانال منشعب از رودخانه تجن در منطقه پهناب شهرستان جویبار بازدید شد و موضوعات مرتبط با تجهیز چاه برای تامین آب اراضی کشاورزی منطقه پهناب مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وی با بیان اینکه در شهرستان جویبار به دلیل کمبود منابع آب بیش از ۲ هزار و۵۰۰ هکتار زیرکشت برنج نرفت اما در مناطقی که به کشت برنج اختصاص پیدا کرد تلاش بر این بود با مدیریت هوشمند مشکلات منابع آب کشاورزان را برطرف کنند، گفت: مقرر شد ۴ حلقه چاه در منطقه جویبار از سوی شرکت آب منطقه‌ای و جهادکشاورزی ظرف مدت ۱۰ روز تامین و تجهیز شود تا بتوانیم شرایط را به گونه‌ای مدیریت کنیم که زراعت برنج را امسال پشت سر بگذاریم و برای آینده تصمیمات دیگری گرفته شود.

حسینی‌پور ادامه داد: در شهرستان جویبار کارهای زیربنایی در موضوع  آب باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

در این بازدید مقرر شد دو حلقه چاه این منطقه تجهیز و برای بهره برداری در اختیار کشاورزان قرار گیرد.
استاندار مازندران از کانال انتقال آب سد البرز به رودخانه سیاهرود در شهرستان جویبار هم بازدید کردند و موضوعات مرتبط با تکمیل پروژه و تامین آب اراضی زراعی منطقه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در بازدید یکروزه استاندار مازندران ، مسائل و مشکلات کشاورزان منطقه مورد بررسی قرار گرفت و مشکلات برق‌رسانی به چاه‌ها، لاینینگ کانال انتقال آب، تجهیز چاه‌های کشاورزی، تامین و توزیع سوخت و آب از موضوعات مطرح شده بود.

سیدمحمود حسینی‌پور استاندار مازندران در پایان در جمع خبرنگاران گفت: این بازدیدها فرصتی بود تا از نزدیک مسائل و مشکلات کشاورزان را مورد بررسی قرار دهیم و با کشاورزان به گفت‌وگو بپردازیم.
درخواست کمک بلاعوض برای زمین‌های کشاورزی که کشت نشدند مورد بررسی قرار می گیرد.

نویسنده
زری طاهری
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *