اجتماعی 26 فروردین 1402 - 2 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

عزم جدی وزارت نیرو برای رفع تنگناهای شبكه انتقال توزيع نيروی برق مازندران و گلستان

معاون برنامه ريزي و امور اقتصادي توانير از پروژه هاي حساس شركت برق منطقه اي مازندران و گلستان براي گذر موفق از پيك سال 1402بازديد كرد و چالش هاي پروژه ها را مورد ارزيابي قرار داد.

به گزارش پایگاه خبری طاهر آنلاین و به نقل از توانير، به گفته دكتر مهران گلابكش، پروژه هاي اولويت دار و مصوب خطوط انتقال و فوق توزيع مازندران و گلستان كه ناشي از ممانعت معارضين، سال ها بلاتكليف مانده بود، بعد از پيك 1401 با شتاب بالايي كليد خورده است. شمال كشور همواره در احداث شبكه، خطوط و پست هاي انتقال و فوق توزيع نيروي برق درگير چالش ممانعت معارضين بوده است كه نياز به يك راهبرد جدي براي مرتفع نمودن اين مشكل است.

پروژه هاي مهم، حساس و حياتي نظير احداث خط 4 مداره 230 و 63 كيلوولت گرگان – كردكوي به طول 32 كيلومتر مسير (128 كيلومتر مدار) جهت افزايش ظرفيت انتقال خط از 300 به 1400 مگاوات – رفع مشكل افت ولتاژ و كاهش تلفات؛ خط 4 مداره 230 و 63  كيلوولت رويان – نوشهر-حسنكيف به طول 75 كيلومتر مسير (300 كيلومتر مدار) جهت رفع چالش حبس توليد در نيروگاه نوشهر و افزايش ظرفيت انتقال خط از 300 به 1400 مگاوات؛ دو پست 63/400 كيلوولت آزادشهر و مريم آباد گرگان هر كدام بظرفيت 400 مگاولت آمپر جهت تامين بار استان گلستان و رفع معضل پرباري خطوط و پست هاي انتقال و فوق توزيع؛ خط فوق توزيع 4 مداره 63 كيلوولت مركز مازندران – قائمشهر جهت تامين بار قائمشهر و افزايش ظرفيت انتقال شبكه از 30 به 400 مگاوات؛ افزايش ظرفيت پست 63/230/400 كيلوولت مركز مازندران از 830 مگاولت آمپر به 1545 مگاولت آمپر؛ افزايش ظرفيت 25 ايستگاه 20/63 كيلوولت مازندران و گلستان و ساير پروژه ها از پروژه هاي مهم و حساس هستند كه برق منطقه اي مازندران و گلستان در دست اجرا با صرف هزينه ريالي بروز بالغ بر30 هزار ميليارد ريال، دارد.

در اين راستا تاكيد وزارت نيرو و شركت توانيرهمراه با تامين منابع مالي، شتاب اجرا را دوچندان كرده است و وزير نيرو شخصا هر هفته پيشرفت فيزيكي اين پروژه ها را رصد مي نمايد.

دكتر مهران گلابكش در راستاي حمايت از اين پروژه ها و دستور مقام عالي وزارت نيرو، معاون برق و انرژي وزارت نيرو و مديرعامل شركت توانير مبني بر حمايت ميداني، دوشنبه عصر با حفظ شرايط كرامات ماه مبارك رمضان به مازندران و گلستان سفر كرد و از نزديك و شبانه، از روند اجراي اين پروژه ها در گرگان، كردكوي و آزادشهر و مركز مازندران بازيد بعمل آورد. در اين سفر شبانه، دكتر هاشم عليپور مديركل دفتر برنامه ريزي توانير و دكتر كوروش موسوي تاكامي مدير عامل شركت برق منطقه اي مازندران و گلستان نيز معاون برنامه ريزي توانير را همراهي كردند.

وي پس از بازديد ميداني و در نشست شبانه با عوامل اجرايي پروژه ها، مديران و مجريان شركت برق منطقه اي مازندران و گلستان در پست 63/400 آزادشهر، با تمجيد از عملكرد ممتاز برق منطقه اي مازندران و گلستان در گذر از پيك 1401 و نيز پيشرفت فيزيكي خوب پروژه ها عنوان كرد كه مقام عالي وزارت با پايش دقيق پروژه هاٍ، منتظر افتتاح پست 63/400 كيلوولت آزادشهر تا پيش از پيك تابستان 1401 است.

دكتر گلابكش به اهميت پست 63/400 كيلوولت آزادشهر اشاره كرد و گفت اين پست كه در ابتداي دهه نود مصوب شركت توانير شده بود، بار پست هاي انتقال علي آباد و فجر گنبد را كاهش داده و محدوديت انتقال در خطوط فوق توزيع را مرتفع مي نمايد.

وي گفت كه در حال حاضر غالب تجهيزات اين پست تامين شده است و شركت توانير، با تزريق نقدينگي و حمايت هاي فني و راهبردي، مصمم است تا اين پروژه مهم تا قبل از پيك بهره برداري شود. او ابراز اميدواري كرد كه مديران استان گلستان در رفع ممانعت هاي معارضين احداث فونداسيون برج هاي خطوط انتقال و فوق توزيع اطراف پست آزادشهر، كمافي السابق، همراهي جدي تري داشته باشند؛ چرا كه اگر پست نصب شود و خطوط اطراف به بهره برداري نرسند، امكان تامين نيروي برق ميسر نخواهد شد.

وي ابراز اميدواري كرد تا با پيگيري هاي جدي، تامين كنندگان برج، يراق آلات، سيم و مقره پروژه احداث خط 4 مداره 230 و 63 كيلوولت گرگان – كردكوي، بتوانند تجهيزات را تا قبل از دهه اول ارديبهشت تامين و پروژه تا قبل از پيك بهره برداري شود. وي احداث فونداسيون اين خط را ظرف سه ماه يك دستاورد خوب و ركورد براي صنعت برق دانست و گفت كه تلاش و همت مضاعف همراه با تعهد و ابتگار عمل توانسته است بر تمام مشكلات چيره شود و انشالله اين پروژه مهم اما سخت و زمانبر با تدبير مدير عامل شركت برق منطقه اي مازندران و گلستان به ثمر نشيند.

ايشان اضافه كرد كه با افزايش ظرفيت پست انتقال 63/230 كيلوولت گرگان از 630 به 720 مگاولت آمپر تا خرداد ماه سال جاري، بخشي از بار كردكوي توسط اين پست تامين و كيفيت برق مناطق كردكوي و بندر تركمن مطلوب باقي مي ماند.

در اين نشست، موسوي تاكامي مدير عامل شركت برق منطقه اي مازندران و گلستان از وزير محترم نيرو، معاون فرزانه برق و انرژي و مديرعامل وارسته و متخصص توانير تقدير كرد و عنوان كرد كه اگر درايت و همت مضاعف اين عزيزان نبود، امكان پيشرفت عالي اين پروژه ها كه همزمان اجرا مي شوند، ميسر نمي شد. وي دكتر مهران گلابكش را مديري جهادي، متعهد و متخصص برشمرد و اشاره كرد كه ايشان هميشه ستون و تكيه گاه صنعت انتقال و توزيع نيروي برق هستند و راهبرد ايشان در اقدامات جهادي و پشتيباني از پروژه ها مثال زدني است.

تاكامي اضافه كرد كه هرگز در مازندران و گلستان اين حجم و تعداد از خطوط انتقال و فوق توزيع براي احداث، بصورت همزمان كلنگ زني نشده اند اما اين شركت در راستاي منويات مقام معظم رهبري، تاكيدات رياست محترم جمهوري و راهبردهاي مقام عالي وزارت نيرو، با بسيج يكپارچه شركت و امكانات استان هاي مازندران و گلستان كه با حمايت استانداران محترم بهمراه بوده است، موفق شده و پيشرفت فيزيكي پروژه ها در سطح ممتازي است. او عنوان كرد كه اين پروژه ها غالبا از آبان ماه 1401 شروع شده اند و زمان زيادي از كلنگ زني اين پروژه ها نمي گذرد اما ره يك دهه را مصمم هستيم يكساله بپيماييم و اين مهم فقط در سايه رهنمودها و حمايت هاي وزارت نيرو شركت توانير نتيجه داده و مي دهد.

در پايان،  تاكامي مشكل احداث خطوط انتقال و فوق توزيع در مازندران و گلستان را جدي عنوان كرد و گفت: متاسفانه ممانعت هاي مختلف در احداث فونداسيون و برج، توسعه شبكه در اين دو استان را تحت الشعاع قرار داده است.

 

نویسنده
زری طاهری
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *