اجتماعی 28 دی 1401 - 2 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

ایجاد بسترهای سرمایه‌گذاری؛ راهکاری موثر برای حفاظت و کاهش مشکلات زیست‌محیطی مازندران

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان نکا بر نگهداری صحیح و جلوگیری از عوامل مخرب این پهنه بکر و زیبا تاکید کرد و گفت: ایجاد بسترهای سرمایه‌گذاری برای حفاظت از محیط زیست از جمله راهکارهای کاهش مشکلات زیستی استان است.

کورش روحانی در گفتگو با مهناز قبادی خبرنگار طاهر آنلاین با بیان اینکه عُمر جنگل های هیرکانی(شمال ایران) حدود ۵۰ میلیون سال است گفت: این پوشش گیاهی انبوه به همراه کوه های ارتفاعات البرز در مقابل رطوبت ناشی از دریای خزر ایستاده و سبب بارش باران از ابرهای حاصله می شود که در پی این بارش ها، استان های شمالی ایران حیات و زندگی خاصی می گیرند.

وی با اشاره به اینکه ارزش مادی منابع طبیعی شهرستان نکا بسیار زیاد است اظهار کرد: در شهرستان نکا به میزان ۸۰ و نیم هزار هکتار جنگل و ۱۴ و نیم هزار هکتار مرتع وجود دارد که با وجود حیوانات و پرندگان گوناگون و تأثیر آنها بر چرخه اکوسیستم و جلوگیری از هزاران نوع آفت و بیماری، زندگی هزاران نفر بصورت مستقیم و غیر مستقیم به این ذخایر طبیعی با ارزش وابسته است.

این مسؤول به لزوم جلوگیری از عوامل مخرب سنتی و مدرن و سرمایه گذاری در این زمینه تأکید کرد و افزود:
نمی توان این منابع طبیعی و غنی را تمام نشدنی و قابل برداشت تا ابد دانست بلکه در صورت عدم محافظت و استفاده بهینه از آن با بزرگترین طوفان ها، سیل، رانش زمین و سایر بلایای مخرب روبرو می شویم که نابودی خاک های زراعی و خالی شدن سفره های آب های زیرزمینی که بستر حیات، توسعه کشاورزی و تغذیه میلیون ها انسان است را به دنبال خواهد داشت.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان نکا تصریح کرد:آمایش سرزمینی و انجام مطالعات دقیق و منصفانه در راه اندازی انواع پروژه های عمرانی و افزایش سطح کیفی زندگی آحاد جامعه، از جمله اقدامات ضروری برای حفظ عرصه های منابع طبیعی است.

روحانی به تبدیل فرهنگ منابع طبیعی به معارف عمومی و همچنین افزایش جلوه‌های بصری توسعه منابع طبیعی اشاره کرد و گفت: با این اقدامات، اکثر مردم از منافع و اهمیت منابع طبیعی آگاهی بالایی کسب می کنند و کارایی این منابع غنی قابل احساس و درک می شود.
همچنین آموزش درست کودکان در سنین پایین مانند کاشت نهال و تداوم اقداماتی مانند آن نیز در حفظ محیط زیست و منابع طبیعی در نسل های آینده اثر گذار است.

وی با اشاره به لزوم ایجاد بستر مناسب سرمایه‌گذاری بالا برای حفاظت از محیط زیست اظهار کرد: با تبدیل دامداری های سنتی به مدرن، ایجاد پارک های جنگلی زیاد و فضاهای مشخص به منظور جلوگیری از هجوم گردشگران به تمامی نقاط جنگل و افزایش سطح تخریب، توجه ویژه به رعایت بهداشت محیطی و عدم ریختن زباله در عرصه های منابع طبیعی می توانند از عوامل بازدارنده تخریب زیست بوم باشند.

این مسؤول با بیان اینکه ایجاد قوانین سخت گیرانه و به روز رسانی جریمه‌های تخلف در عرصه های جنگلی در کاهش اثرات مخرب محیط زیست مؤثر هستند گفت:
هماهنگی و تلاش بیشتر نیروهای حفاظتی در جلوگیری از ورود شکارچیان مجاز و غیر مجاز که با برافروختن آتش، سالانه صدها هکتار از عرصه های جنگلی و مرتعی را نابود می کنند و افزایش جریمه های تخریب و تصرف این عرصه ها و قاچاق چوب از جمله عوامل کاهنده مخرب هستند.

وی افزود: کنترل هرچه بیشتر بازار مصرف چوب آلات جنگلی امری ضروری است تا مشوق افراد سودجو برای کسب سود غیر حلال نباشد.

گفتنی است؛ مازندران با داشتن سطح وسیعی از پوشش جنگلی – مرتعی و آب و هوای مطبوع از لحاظ اکوسیستم، گردشگری، اقتصاد و دیگر موارد بسیار مورد توجه و سالانه میزبان تعداد بیشماری از مردم سراسر کشور است که نگهداری صحیح و جلوگیری از عوامل مخرب این پهنه بکر و زیبا امری ضروری است.

نویسنده
زری طاهری
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *