تقویت روحیه استکبارستیزی در مدارس به عنوان یک راهبرد فرهنگی و اجتماعی، همواره ضرورت داشته و در شرایط کنونی نیز به شکلی ویژه اهمیت یافته است.
طاهر آنلاین_ یادداشت| در دنیای پیچیده و پویای امروز، مفهوم استکبار ابعاد جدیدی به خود گرفته و فراتر از قدرت نظامی صرف است. امروزه قدرتهای بزرگ جهانی از ابزارهای متنوع و پیشرفتهای مانند رسانهها، فناوری اطلاعات، نفوذ فرهنگی و اقتصادی بهره میگیرند تا بر افکار و ارزشهای ملتها تأثیر بگذارند و به اهداف خود دست یابند.
این رویکردها از جمله روشهای نوین استکبار است که در قالب استعمار نرم به کار میروند و هدفشان سلطهگری در سطح فرهنگی و اجتماعی است. در چنین شرایطی، جامعه نیازمند شناخت دقیق از این ابزارهای استعماری و استکباری و نیز روشهای مقابله با آنهاست. ضرورت دارد تا این آگاهی و روحیه ضداستکباری، به ویژه در میان دانشآموزان مدارس، به عنوان نسل آیندهساز جامعه تقویت شود؛ چرا که آنها با درک عمیقتر از این مفاهیم، خواهند توانست در برابر تهدیدات فرهنگی و اجتماعی مقاومت کنند و هویت ملی و استقلال فکری خود را حفظ نمایند.
روحیه استکبارستیزی در جامعه و به خصوص در مدارس، نقش چندگانه و مؤثری دارد. یکی از ابعاد اساسی این روحیه، تقویت حس مقاومت و استقلالطلبی در نسل جوان است. دانشآموزان که در مرحله شکلگیری هویت و نگرشهای خود هستند، در صورتی که از همان ابتدا با ارزشهای استقلال و مقاومت آشنا شوند، در برابر فرهنگهای وارداتی و ارزشهای ناهنجار خارجی کمتر آسیبپذیر خواهند بود.
به این ترتیب، آنان از تبدیل شدن به مصرفکنندگان بیتفکر فرهنگها و الگوهای بیگانه مصون خواهند ماند. افزون بر این، تقویت روحیه استکبارستیزی، تأثیر مستقیمی بر روی استقلال اقتصادی کشور نیز دارد.
نسل جوانی که با ارزشهای خوداتکایی و تلاش برای پیشرفت داخلی آشنا باشد، در آینده در عرصههای اقتصادی به خودکفایی و رشد تولید ملی بها خواهد داد و به جای وابستگی به واردات، بر ظرفیتهای بومی و داخلی کشور تأکید خواهد کرد.
استان مازندران، با برخورداری از ۲۲۱ هزار دانشآموز بسیجی و ۱۷۱۰ شهید دانشآموز، ظرفیتهای منحصر بهفردی برای تقویت روحیه استکبارستیزی فراهم کرده است.
سپاه کربلا در حوزه بسیج دانش آموزی خود، با استفاده از شبکه گسترده و ظرفیت های قانونی برای کمک به نهادینه کردن این روحیه در بین دانشآموزان، تلاش میکند تا نسل جدیدی تربیت کند که دارای اعتمادبهنفس و استقلال فکری باشد و مسئولیت خود را در قبال کشور به خوبی درک کند.
این نهاد با توجه به سابقه و تجربههایی که در این زمینه دارد، قادر است بستری مناسب برای تربیت نسل آگاه و متعهد فراهم آورد.
از جمله این ظرفیت ها: حوزه فرهنگی، آموزشی است که با برگزاری اردوهای فرهنگی مانند کاروانهای راهیان نور و اردوهای جهادی و درس آمادگی دفاعی مدارس است که به دانشآموزان امکان میدهد با ارزشهای انقلاب اسلامی و فرهنگ مقاومت آشنا شوند. همچنین برنامههایی مانند نمایشگاههای استکبارشناسی و برگزاری جلسات روایتگری و سیر مطالعاتی مرتبط میتواند با بهرهگیری از مصادیق عینی خیانتهای آمریکا و قدرتهای استکباری به درک عمیقتر دانشآموزان از این مفهوم کمک کند.
این برنامهها دانشآموزان را قادر میسازد تا نه تنها از نظر فکری به قدرت تحلیل برسند بلکه از نظر روانی نیز در برابر تبلیغات و نفوذ فرهنگی بیگانه مقاوم شوند.
پر واضح و مبرهن است که برای آشنایی عمیقتر دانشآموزان با جنبههای مختلف خیانتهای تاریخی قدرتهای استکباری، به ویژه آمریکا و غرب، که خود باعث قوام روحیه مبارزه با استکبار در ذهن پرسشگر نوجوان می شود، لازم است محتوای آموزشی خاص و غنی تری در برنامههای درسی مدارس گنجانده شود.
چیزی که از سال 1401 مطالبه جدی رهبر معظم انقلاب از وزارت آموزش و پرورش بود. در این راستا، تدریس اسناد لانه جاسوسی و آشنایی با تاریخ خیانتها و دخالتهای بیگانگان علیه ایران در قالب ها و ابزارهای متنوع یادگیری و آموزشی میتواند به آگاهی و همبستگی ملی بینجامد. آموزش این مباحث از دوره ابتدایی تا دبیرستان، به تدریج نسلی آگاه و حساس نسبت به ارزشهای ملی و امنیت کشور پرورش میدهد.
همچنین، به کارگیری فناوریهای نوین و شبکههای اجتماعی نیز میتواند به مؤثرتر شدن این آموزشها کمک کند. به عنوان مثال، ایجاد پویشهای دیجیتالی با محتوای مرتبط و تشکیل گروههای خبرنگاری دانشآموزی میتواند به نسل جدید این امکان را بدهد تا پیامهای انقلابی و ضد استکباری را به زبان نسل خود منتقل کنند.
در مجموع میتوان گفت تقویت روحیه استکبارستیزی در مدارس به عنوان یک راهبرد فرهنگی و اجتماعی، همواره ضرورت داشته و در شرایط کنونی نیز به شکلی ویژه اهمیت یافته است. با بهرهگیری از ظرفیتهای بسیج دانشآموزی و بهکارگیری ابزارهای آموزشی و فرهنگی مختلف، میتوان نسلی پرورش داد که در برابر تهدیدات فرهنگی و استعماری استوار بایستد و نقش مؤثری در حفظ استقلال و هویت ملی ایفا کند. این رویکرد، نه تنها به ارتقای سطح آگاهی فردی دانشآموزان کمک میکند، بلکه در سطح کلان به استحکام امنیت و پایداری کشور نیز منجر میشود.
یادداشت از: سردار سیاوش مسلمی_فرمانده سپاه کربلا