اخبار استان 01 آبان 1403 - 17 ساعت پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

مسدود شدن 151 حلقه چاه کشاورزی غیرمجاز طی نیمه نخست امسال در مازندران

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران گفت: در 6 ماه ابتدایی سال جاری 151 حلقه چاه کشاورزی غیرمجاز شناسایی و مسدود شد که به پیشگیری از برداشت غیر مجاز 648 هزار متر مکعب آب از منابع آب زیرزمینی استان منجر شد.

به گزارش طاهر آنلاین و به نقل از روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای مازندران، حیدر داوودیان اظهار کرد: بهار و تابستان امسال اصلاح و تعدیل پروانه بهره‌برداری 695 حلقه چاه کشاورزی با تلاش همکاران ما در واحد حفاظت و بهره‌برداری منابع آب زیرزمینی انجام شد.

وی با بیان این‌که نصب کنتورهای حجمی آب روی چاه‌های کشاورزی یکی از اقدامات اولویت‌دار برای کنترل میزان برداشت از آب‌های زیرزمینی است، افزود: در نیمه نخست سال جاری 90 دستگاه کنتور در استان نصب شد و تعداد چاه‌های کشاورزی مجهز به کنتور هوشمند و شمارشگر حجمی در مازندران به 1262 حلقه چاه رسید.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران خاطرنشان کرد: در 6 ماه نخست سال جاری به منظور انجام اقداماتی مانند تغییر نام، حفر، لایروبی، تغییر مکان و کف‌شکنی، 3 هزار و 670 مجوز آب زیرزمینی در سامانه ساماب توسط شرکت آب منطقه‌ای مازندران صادر شد.

داوودیان از صدور 2 هزار و 80 فقره پروانه بهره‌برداری چاه حریمی در استان طی نیمه نخست سال جاری خبر داد و گفت: در بازه زمانی یاد شده 648 فقره پروانه بهره‌برداری از منابع آب سطحی صادر و صدور پروانه 259 حلقه چاه کشاورزی مشمول قانون تعیین تکلیف نیز انجام شد.

 مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران با تاکید بر لزوم رعایت الزامات بهره‌برداری ضابطه‌‌مند و بهینه از چاه‌ها تصریح کرد: صدور مجوز برای چاه‌ها به منزله برداشت آب به هر میزان دلخواه نیست و ضوابطی در این زمینه لحاظ شده که باید رعایت شود. در غیر این صورت با مشترکان بدمصرف و پرمصرف طبق قانون برخورد می‌شود.

داوودیان از وجود نزدیک به 110 هزار حلقه چاه کشاورزی در مازندران خبر داد و گفت: حدود 30 هزار حلقه از این چاه‌ها برق‌دار هستند و مابقی با استفاده از موتورهای دیزلی بهره‌برداری می‌شوند. همچنین از این تعداد چاه کشاورزی برق‌دار استان،  اعتبار دوره‌ای حدود 20 هزار حلقه چاه نیز به پایان رسیده که در صورت اقدام نکردن از سوی کشاورزان برای تمدید اعتبار مشمول اعمال جریمه می‌شوند.

وی با اشاره به مفاد فصل دوم قانون توزیع عادلانه آب مصوب 1361 که صراحتا به آب‌های زیرزمینی اختصاص دارد، گفت: شرکت آب منطقه‌ای مازندران طبق این قانون تصمیم‌گیری برای برداشت از منابع آب زیرزمینی یا برخورد با تخلفات را انجام می‌دهد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران تصریح کرد: همکاران ما علاوه بر پایش مستمر برای مقابله با تخلفات مرتبط با این حوزه، در صورت دریافت هرگونه گزارش‌ تخلف مانند حفر چاه غیرمجاز، کف‌شکنی بدون مجوز چاه‌ها و افزایش برداشت آب از منابع زیرزمینی، به طور ویژه پیگیر برخورد با متخلفان و پیشگیری از تخلف می‌شوند.

داوودیان خاطرنشان کرد: از شهروندان سراسر استان درخواست داریم که با ارائه گزارش‌های تخلفاتی مانند حفر چاه غیرمجاز، کف‌شکنی بدون مجوز چاه‌ها و افزایش برداشت آب از منابع زیرزمینی از راه سامانه پیامکی 300079100 و تلفن گویای 1821 در حفاظت از منابع آبی استان سهیم شوند.

نویسنده
زری طاهری
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *