برگزیده 14 مهر 1403 - 2 هفته پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

یک خبرنگار و ۳رتبه، چند خبرنگار و هیچ در ابوذرِ ۵!

پس از اعلام اسامی برگزیدگان در مراسم اختتامیه پنجمین جشنواره رسانه‌ای ابوذر در مازندران مشخص شد که نه تنها خبری از چهره‌های جدید نیست، بلکه باوجود رسیدن آثار زیاد به دبیری؛ یک خبرنگار در سه بخش و برخی در دو بخش برگزیده شدند و برخی هیچ که حاکی از بی‌عدالتی است.

پایگاه خبری طاهر آنلاین_ یادداشت| با توجه به برگزاری اختتامیه پنجمین جشنواره رسانه‌ای ابوذر در مازندران و با عنایت به اهمیت این رویداد در شناسایی و تقدیر از فعالان عرصه رسانه، اینجانب به عنوان یکی از فعالان این حوزه، مراتب اعتراض خود را نسبت به برخی از موارد در برگزاری این دوره از جشنواره اعلام می‌دارم.

یکی از مهمترین انتقاداتی که می‌توان به این دوره از جشنواره وارد دانست، عدم شفافیت کافی در فرایند داوری آثار است. نبود ملاک‌های مشخص و روشن برای داوری آثار، موجب شده تا برخی از آثار با کیفیت و نوآورانه از نظر داوران پنهان بمانند.

همچنین، عدم انتشار اسامی داوران و دلایل انتخاب آثار برگزیده، شائبه‌های جدی در خصوص عادلانه بودن داوری ایجاد کرده است.

از سوی دیگر، به نظر می‌رسد که تنوع آثار پذیرفته شده در این دوره از جشنواره به اندازه کافی نبوده و بیشتر به آثار همسو با دیدگاه‌های خاصی توجه شده است. این امر، موجب محدود شدن فضای گفت‌وگو و تبادل نظر در حوزه رسانه شده است.

با توجه به اهمیت آزادی بیان و نقد سازنده در حوزه رسانه، انتظار می‌رود که در دوره‌های آینده این جشنواره، به این اصول بنیادین توجه بیشتری شود و فضایی برای بیان آزادانه نظرات مختلف فراهم گردد.

از طرفی علیرغم آنچه از جانب برگزارکنندگان این جشنواره در مازندران بیان شد؛ ابوذر پایبند به زمان‌بندی دقیق نیز نبوده است همچنین برگزیدگان این دوره نیز چهره‌های جدیدی نیستند.

عجیب‌تر اینکه در این دوره یک خبرنگار در سه بخش حائز رتبه و برگزیده شد، این در حالیست که دبیرخانه این جشنواره رسانه‌ای ۷۸۰ اثر دریافت کرد، ۶۱۰ اثر به مرحله داوری رسید و داوران نیز ۳۷ اثر را در ۹ بخش حائز رتبه‌ و شایسته تقدیر تشخیص دادند، اما این اثرها متعلق به تعداد محدودی از صاحبان قلم بوده است که جای سوال دارد.

همچنین بسیاری از خبرنگاران شرکت‌کننده هیچ رتبه‌ای کسب نکردند در حالی که یک خبرنگار در سه بخش و برخی در دو بخش حائز رتبه شدند و رتبه‌های مشترک نیز به چشم می‌خورد.

گفته شده خبرنگارانی هستند که باوجود سابقه درخشان در سطوح مختلف طی سال‌های اخیر در این جشنواره شرکت کردند اما حتی یک بار شایسته تقدیر هم نشدند از این رو به نظر می‌رسد ششمین دوره از این جشنواره با اقبال کمتری روبرو شود.

در پایان، امیدوارم که برگزارکنندگان محترم جشنواره با در نظر گرفتن این انتقادات، در دوره‌های آینده تلاش نمایند تا جشنواره رسانه‌ای ابوذر به عنوان یک رویداد مهم و تاثیرگذار در حوزه رسانه، به نحو شایسته‌ای برگزار گردد.

 

نویسنده
زری طاهری
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *