برگزیده 31 تیر 1403 - 3 ماه پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

گلایه یک موسیقی‌دان از دیده نشدن خوانندگان جوان

یکی کارشناس موسیقی با بیان اینکه آثار محصولات فرهنگی در بلند مدت نمایان می‌شود تاکید کرد که خوانندگان جوان بستری مناسب برای دیده شدن ندارند.

به گزارش طاهر آنلاین، امیر ابر، كارشناس موسیقی در گفت‌و‌گویی، درباره ادبیات در موسیقی امروزی گفت: معنا در موسیقی می‌تواند اَشكال مختلفی داشته باشد و از طرق مختلف به ذهن‌ها برسد.

وی افزود: برخی موسیقی‌ها به دنبال این هستند كه معنایی متفاوت از معنای فاخر و فرهنگی و مفهوم انسانی به ذهن‌ها متبادر كنند و اصولاً اعتقادی هم به جریان فرهنگی سالم ندارند لذا دست به تولیداتی می‌زنند كه جدا از جریان فرهنگی سالم باشد.

این كارشناس موسیقی بیان كرد: از نظر این نوع موسیقی‌ها، انسان ذاتاً خطاكار است بنابراین موسیقی‌هایی تولید می‌شود كه بار مفهومی سالمی ندارند و انسان را به نقصان بیشتر و پلیدی‌ها می‌كشانند.

امیر ابر، موسیقی سالم را خوراك روح انسان دانست و گفت: وقتی غذای جسم ناسالم باشد بدن سریعاً واكنش نشان می‌دهد اما درمورد ناسالم بودن محصولات فرهنگی نمی‌توان قطعیت داد و زود قضاوت كرد چراكه آثار محصولات فرهنگی در بلند مدت نمایان می‌شود.

وی بر این باور است كه ما در حوزه موسیقی به مباحث شخصی پرداختیم و هر كسی با نگاه سلیقه‌ای خودش موضوع را هدایت كرده و هیچ مرام نامه و پروتكلی برای تشخیص موسیقی خوب از موسیقی بد بر مبنای علمی نوشته نشده است.

این كارشناس موسیقی گفت: گرچه معتقدم كه سطح شعرها باید بالا باشد اما در جامعه ما موسیقی دستگاهی و ملی و آهنگسازی‌های علمی به كنار رفته و در حاشیه و سایه قرار گرفته و موسیقی پاپ هم كاملاً وارداتی است و بوی خودی نمی‌دهد.

ابر با بیان اینكه زیاده روی در هر امری باعث ابتذال در آن می‌شود گفت: در برخی ترانه‌ها هم گاهی واژه‌های نادرست به قدری زیاد است كه به ابتذال كشیده می‌شود.

این كارشناس موسیقی تصریح كرد: جوان امروزی پای صحبت فلسفی نمی‌نشیند كه آیا فلان موسیقی به روان او آسیب می‌زند یا نمی‌زند و متاسفانه مدارس هم فقط ریاضی و علوم درس می‌دهند و به فرهنگ زندگی دانش آموزان كاری ندارند درصورتیكه اگر در مدارس چگونه خوب ریستن را به بچه‌ها یاد دهند در آینده قطعاً موسیقی خوب را انتخاب خواهند كرد.

ابر از كم كاری ها انتقاد كرد و گفت: اینجاست كه فرهنگ مظلوم واقع می‌شود. وقتی هنرمند بضاعت كافی ندارد و با یك جریان و حمایت و مافیا وارد حوزه موسیقی می‌شود شیب افول او هم به همان سرعت خواهد بود لذا تنزل ادبیات در برابر موسیقی و شرایط فرهنگی موسیقی كشورمان ناخواسته به این وضعیت رسیده است.

ابر با بیان اینكه موسیقی دان به دنبال واژگانی است كه یك شبه ره صد ساله را طی كند تصریح كرد: شعرا آمدند تا به ما اخلاق یاد دهند اما امروزه ابزار دیده شدن حیثیت و آبرو نمی‌شناسد و افراد به هر قیمتی باید دیده شوند و گویا كه اخلاق در جامعه ما به سایه می‌رود.

این کارشناس حوزه موسیقی تأكيد كرد : در واقع، تنها راه براي پيشرفت موسيقي اين است كه مراكزي وجود داشته باشند كه در زمينه‌ي موسيقي تحقيق و پژوهش كنند و زيبايي شناسي موسيقي ما را به نوعي تدوين كنند و ويژگي هاي موسيقي ايران را بشناسند و وقتي اين مساله در جامعه حل شد، بايد ابزارهايي يافت تا اين موسيقي را در جهان مطرح كرد و مي توان گفت كه با توليداتي با كيفيت مناسب كه در درجه‌ي اول از داخل كشور بايد شروع شود مي توان گفت كه در سطح جهاني بدون در نظر گرفتن مرزهاي خاكي ، مطرح مي‌شويم .

وی بیان داشت: فکر می‌کنم بزرگ‌ترین مشکلی که در حال حاضر مانع حضور جوانان در عرصه موسیقی پاپ می‌شود، نبود بستر مناسب برای دیده شدن است. متاسفانه بستری برای انتشار موسیقی به صورت جدی وجود ندارد که بتوانید از طریق آن خودتان را معرفی کنید. اگر بخواهید وارد این عرصه شوید، باید هزینه مالی زیادی کنید که شرایطی فراهم شود تا شانس دیده شدن و رشد شما در بازار موسیقی فراهم شود.

ابر افزود: اگر موسیقی پلتفرم‌های اختصاصی داشت که مخاطبان آن‌ها را می‌شناختند و از طریق آن‌ها جریان موسیقی را دنبال می‌کردند، کمک بزرگی به استعداد‌های موسیقی می‌شد. متاسفانه در حال حاضر پلتفرم‌هایی که در ایران محبوب هستند و قابلیت دیده شدن را دارند فقط برای عده خاصی مجاز است و اگر دیگر خوانندگان با آن‌ها همکاری کنند دچار محرومیت و ممنوعیت می‌شوند.

نویسنده
زری طاهری
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *