اجتماعی 24 مهر 1403 - 3 روز پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

گروه طب ورزش باید در همه دانشگاه های علوم پزشکی کشور تشکیل شود

مدیرکل بیمه سلامت مازندران بر تشکیل گروه طب ورزش در همه دانشگاه های علوم پزشکی کشور تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار طاهر آنلاین، مدیرکل بیمه سلامت مازندران در نشست تخصصی کشوری تجویز نسخه ورزشی بر اساس رفرنس جهانی (ACSM)  که از سوی این اداره کل برگزار شد بیان داشت: گروه طب ورزشی فقط در چهار دانشگاه علوم پزشکی سطح کشور وجود دارد و این می‌طلبد که مبتنی بر برنامه هفتم توسعه، گروه طب ورزش در همه دانشگاه های علوم پزشکی کشور تشکیل شود.

مدیرکل بیمه سلامت مازندران در نشست تخصصی کشوری تجویز نسخه ورزشی بر اساس رفرنس جهانی (ACSM)  که از سوی این اداره کل برگزار شد بیان داشت: گروه طب ورزشی فقط در چهار دانشگاه علوم پزشکی سطح کشور وجود دارد و این می‌طلبد که مبتنی بر برنامه هفتم توسعه، گروه طب ورزش در همه دانشگاه های علوم پزشکی کشور تشکیل شود.

دکتر حسین جلاهی، مدیرکل بیمه سلامت مازندران در ادامه افزود: این نشست تخصصی بر اساس بند ۱۴ برنامه پنج ساله هفتم توسعه، ماده ۷۳ بند (چ) که در آن پیشگیری آغازین و سبک زندگی را تاکید می‌نماید تشکیل شده است. وی افزود: از تمامی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور فقط در چهار دانشگاه گروه طب ورزشی تشکیل شده است و این می‌طلبد که مبتنی بر برنامه هفتم توسعه کشور، تمامی دانشگاه‌ها این کار را انجام دهند و این کار یک اصل مهم است که ما امر ورزش را در زندگی خودمان جاری کنیم.

وی ابراز امیدواری کرد که ورزش به صورت علمی در زندگی روزمره جریان داشته باشد و سبک زندگی را بر اساس سلامت جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی داشته باشیم.

در ادامه این نشست دکتر سید علی اکبر محمودی، عضو هیئت علمی و استادیار گروه پزشکی ورزشی دانشگاه علوم پزشکی مازندران به عنوان مدرس در این نشست تخصصی بیان داشت: نسخه نويسى ورزشى بر اساس انجمن طب ورزش مبحث این نشست مى باشد. وی هدف از برگزارى این نشست تخصصى را شامل تأثير ورزش آكادميک بر سيستم فيزيولوژى بدن، ضرورت غربالگرى قبل از انجام ورزش، اركان نسخه ورزشى بر اساس دستور العمل و راهنماى بالينى (ACSM) عنوان نمود.

دکتر محمودی در ادامه افزود: اراية اطلاعات علمى در خصوص غربالگرى و پايش اوليه پيش از شركت در فعاليت ورزشى، آزمونهاى ورزشى معتبر براى تعيين سطح آمادگى و سلامت افراد و در نهايت اراية دستورالعملهاى علمى و اصول تجويز فعاليت ورزشى براى بيشگيرى و درمان بيماریها تمركز شده است.

وی تعريف سلامت جسمى از منظر انجمن طب ورزش را شامل: قدرت عضلانى، استقامت عضلانى، آمادگى قلبى-تنفسى، انعطاف پذيرى و تركيب بدنى برشمرد و افزود: استخوان و عضله بايد از استاندارد هاى مناسب برخوردار باشند و سلامت جسمى به معناى توانمند بودن بدن براى فعاليت روزانه و حفظ انرژى براى موارد اضطرارى و دورى از بيماریها و تناسب كلى جسمى است.

دکتر محمودی در ادامه اعلام کرد: اگر بعد از 10 تا 15 دقيقه ورزش دچار كمر درد شديم بخاطر اين است كه استقامت عضله بدن ما مناسب نيست. اگر نوزاد را در نظر بگيريم متوجه مى شويم بصورت غير ارادى با حركات دست و به صورت كششى سبب تحريک سلولهاى پروتيين ساز بدن مى شوند كه در رشد عضلات موثر است.

عضو هیئت علمی و استادیار گروه پزشکی ورزشی دانشگاه علوم پزشکی مازندران همچنین افزود: اگر فردى طى 3 ماه اخير 3 بار در هفته و به مدت 30 دقيقه حركات ورزشى داشته باشد مى توان به ايشان ورزشكار گفت. ورزش دارو است و همانند مصرف دارو بايد نوع، زمان، شدت و تعداد آن براى هر فرد متناسب با شرايط بدنش تعريف گردد در ضمن تمام سالمندان بايد ورزش نمايند و قدرت عضلات بزرگ و چند مفصله أنان تقويت گردد.

لازم به ذکر است این نشست تخصصی در ادامه سلسله جلسات آموزشی تخصصی از سوی واحد استانی مرکز ملی تحقیقات بیمه سلامت و دانشگاه علوم پزشکی مازندران با هماهنگی مرکز ملی تحقیقات بیمه سلامت کشور به میزبانی این اداره کل برگزار شد که همزمان و به صورت ویدئوکنفرانس برای کلیه ادارات کل بیمه سلامت استانها، دانشگاه های علوم پزشکی مازندران و بابل، مجتمع دانشکده های علوم پزشکی آمل و سایر سازمانهای بیمه گر استان ارائه شد.

نویسنده
زری طاهری
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *