اجتماعی 24 مهر 1403 - 3 روز پیش زمان تقریبی مطالعه: 0 دقیقه
کپی شد!
0

مازندران بیش از ۸هزار نابینا و کم‌بینا دارد

تعداد حدود 230هزار نابينا و كم بينا در كشور شناسايي شده اند كه از اين تعداد 8777 نفر در مازندران زندگي مي كنند.

به گزارش طاهر آنلاین، بیانیه و پیام تبریک مدیرعامل جامعه نابینایان وکم بینایان استان مازندران به مناسبت فرا رسیدن روز جهانی عصای سفید به شرح زیر است؛

24مهرماه برابر با( 15 اكتبر) هر سال مصادف است با روز جهانی عصاي سفيد. هدف از تعیین این روز، ارتقاء رشد اذهان عمومی درباره مسائل مربوط به نابينايان و افزایش آگاهیهایی بوده است که نتيجه ي پیوستن اين افراد در تمامی جنبه‌های سیاسی؛ اجتماعی؛ اقتصادی و فرهنگی زندگی است.

تعداد حدود 230هزار نابينا و كم بينا در كشور شناسايي شده اند كه از اين تعداد 8777 نفر در مازندران زندگي مي كنند. جامعه نابينايان و كم بينايان استان مازندران، در طی سالهاي اخير کوششهای چشمگیری براي شناساندن و معرفی و همچنين مشاركت اين افراد، به مانند ساير افراد در جامعه صورت پذیرفته است. اولوليت جامعه نابينايان و كم بينايان استان مازندران نيز ارتقاء کیفیت و شرکت فعالانه و همه‌جانبه افراد نابينا و كم بينا در زندگی اجتماعی و گسترش و پیشرفت آنهاست.

اما در قاموس جامعه نابينايان و كم بينايان استان مازندران چه سرفصل هايي مورد تاكيد قرار گرفته است؟

الف) همه ي نابينايان و كم بينايان باید فرصت یابند تا استعدادهای خلاّق هنری و فکری خود را رشد داده و آن را نه تنها برای منافع خود، بلکه برای غنی سازی جامعه به کار گیرند. به این منظور، باید دسترسی آنان برای مشارکت در فعالیت های فرهنگی تضمین شود. از شمار این اقدامات، می توان به تهیه وسایل کمک توانبخشي، منابع و مطالب علمی به خط بریل یا نوارهای صوتی و … نام برد. در اين راستا دسترسي به فناوري هاي نويدبخش مشاركت اجتماعي خواهد بود.

ب)‌اشتغال هر فرد، موجب استقلال اقتصادی او می شود. داشتن شغل، به شخص هویت و تشخّص اجتماعی بخشیده و در او، اعتماد به نفس به وجود می آورد. متأسفانه تعداد زیادی از معلولان و منجمله نابينايان و كم بينايان، به رغم گذراندن دوره های تحصیلات عالی و کسب دانش و مهارت لازم، نمی توانند به اشتغال مناسب برسند.

در زمینه اشتغال زایی برای معلولان، تبعیض فاحشی وجود دارد و میزان بیکاری میان معلولان، چندين برابر بیکاران عادی است؛ در صورتی که براساس قانون، دولت موظف است سه درصد از اشتغال را به معلولان اختصاص دهد، ولی این قانون تاکنون به صورت مطلوب اجرا نشده و شاهدیم که موضوع اشتغال معلولان، با بی مهری روبه رو گردیده است. جامعه نابينايان و كم بينايان استان مازندران خود را محق مي داند كه پيگير مسئله ي اشتغال اين عزيزان باشد.

ج) افراد معلول باید در تصمیم گیری هاي اجتماعي، به ویژه درخصوص سازمان هایی كه به افراد داراي معلوليت خدمت رسانی می کنند، مشارکت جدی و تاثیرگذار داشته باشند. کمک به تشکیل گروه های خودیار به منظور حمایت و توسعه جامعه خاص معلولان، از مهم ترین اقدامات برای مشارکت این گروه می باشد و موجب می شود تا افراد ضمن برخورداری از رابطه اجتماعی، استقلال اقتصادی، احترام اجتماعی، دسترسی به خدمات تخصصی، و نیز زندگی زناشویی و تشکیل خانواده، بتوانند دیدگاه ها و ایده هایشان را مطرح، و در مورد مسایل مربوط به زندگی خود، تصمیم گیری کنند.
د) توجه به تفریح و ورزش، موجبات سلامت جسمی و بهداشت روانی بخش عظیمی از نیروی خلاق معلولان را فراهم می آورد. بیشتر این افراد نمی توانند از امکانات تفریحی موجود در سطح جامعه استفاده مناسب کنند؛ چرا که محیط های تفریحی و ورزشی، با شرایط فیزیکی و بدنی معلولان و بخصوص نابينايان متناسب نیست.

شایسته است که مسئولان، درصدی از امکانات رفاهی و ورزشی را به بينايان و كم بينايان اختصاص دهند، تا آنها نیز مانند سایر افراد جامعه، از این امکانات استفاده نمایند.

ه) کمک و یاری رساندن به هم نوع، فضیلتی است بزرگ و در اسلام سفارش زیادی به آن شده است. البته این کمک باید به حال کمک گیرنده مفید باشد و موجب ناراحتی او نشود. در این میان، کمک به افراد معلول، فراهم ساختن امکانات شرکت واقعی معلولان جسمی در زندگی اجتماعی، در آن ها دلگرمی، اعتماد به نفس و نشاط می آفریند.

اينجانب به عنوان مديرعامل جامعه نابينايان و كم بينايان استان ضمن تبريك روز جهاني عصاي سفيد به همه ي شما عزيزان، اين نويد را به شما مي دهم كه مجموعه مديريتي جامعه نابينايان و كم بينايان استان مازندران، پيرو فرمايشات مقام معظم رهبري، كه امسال را به عنوان سال جهش تولید با مشارکت مردم نامگذاري كرده اند در جهت شكوفا شدن هرچه بيشتر توان و افزايش ظرفيت فردي و اجتماعي نابينايان و كم بينايان، از هيچ تلاشي فروگذار نخواهم کرد.

سيدمهدي مسلمي جورجاده
مديرعامل جامعه نابينايان و كم بينايان استان مازندران

نویسنده
زری طاهری
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *