دو نوع اصلی واقعیت افزوده برای بازاریابی مورد استفاده قرار می گیرد، از جمله مبتنی بر نشانگر و بدون نشانگر. در یادداشت زیر درباره نحوه عملکرد واقعیت افزوده بیشتر بیاموزید.
پایگاه خبری طاهر آنلاین_ یادداشت| واقعیت افزوده یا Augmented Reality ، این فناوری برابر است با همپوشانی حواس شنیداری، بینایی و سایر اطلاعات حسی افراد با تصاویر مجازی به منظور افزایش تجربه آن فرد از محیط پیرامون او. شرکتهای تجاری، کسب و کارهای گردشگری، معماران، طراحان، پزشکان و … از واقعیت افزوده برای بهبود عملکرد خود استفاده میکنند.
از همه مهمتر اینکه در بلاکچین و ارزهای دیجیتال نیز کاربردهای فراوانی دارد. در ادامه این مقاله قصد داریم تا مفهوم را به صورت کامل مورد بررسی قرار دهیم.
بنابراین این فناوری است که به مصرف کنندگان اجازه می دهد تا از طریق دستگاه های مختلف از جمله تلفن همراه، هدست، عینک و موارد دیگر با محتوای دیجیتال تعامل داشته باشند.
واقعیت افزوده (AR) به سرعت در حال تبدیل شدن به یکی از محبوب ترین راه ها برای بازاریابی کسب و کار است. در واقع، AR قبلاً توسط شرکت هایی مانند آمازون، ایکیا و کوکاکولا به طور موثر استفاده شده است.
بازاریابی واقعیت افزوده به کسب و کار و ارائه دهندگان کالا و خدمات، این توانایی را می دهد که به روش های جدید و جالب به مخاطبان خود دسترسی پیدا کنید.
بر اساس تحقیقات اخیر منتشر شده در مجله بازاریابی ، که با مشارکت یک خرده فروش بین المللی لوازم آرایشی و زیبایی انجام شد، متوجه شده اند که استفاده از واقعیت افزوده( AR )در تنظیمات آنلاین به طور چشمگیری بر تعامل مشتری، رفتار مشتری و فروش تأثیر می گذارد. در مورد شرکت های پیش رو و به عنوان یکی از اولین پذیرندگان واقعیت افزوده، این فناوری را در برنامه تلفن همراه خود گنجانده است تا به مشتریان اجازه دهد محصولات مثلا آرایشی را به صورت مجازی امتحان کنند.
واقعیت افزوده برای بازاریابی این امکان را برای مشتریان فراهم می کند که محصولات را تجسم کنند یا در تجربیاتی غوطه ور شوند که در غیر این صورت ممکن است در تصورشان مشکل داشته باشند. این فناوری از دستگاههایی مانند گوشیهای هوشمند و تبلتها برای ارائه تجربیات تعاملی و جذاب به کاربران استفاده میکند.
از کاربردهای واقعیت افزوده برای بازاریابی میتوان به تجربههای آزمایشی مجازی، بازیهای تعاملی، محتوای آموزشی و موارد دیگر اشاره کرد. محدودیت بازاریابی AR فقط با تخیل محدود می شود.
وقتی در بازاریابی واقعیت افزوده سرمایه گذاری میکنید، می توانید با مخاطبان خود به روش هایی ارتباط برقرار کنید که فراتر از روش های تبلیغات سنتی مانند بیلبوردها، چاپ و تلویزیون است. بازاریابی واقعیت افزوده شیوه تعامل کسب و کارها با مشتریان خود را تغییر می دهد و فرصت های جدیدی برای سرگرمی، آموزش و تعامل ارائه میدهد.
دو نوع اصلی واقعیت افزوده برای بازاریابی مورد استفاده قرار می گیرد، از جمله مبتنی بر نشانگر و بدون نشانگر. در اینجا درباره نحوه عملکرد واقعیت افزوده بیشتر بیاموزید.
1.واقعیت افزوده مبتنی بر نشانگر: واقعیت افزوده مبتنی بر نشانگر هنوز کاربردهای خود را دارد، اما در اوایل دهه 2010 زمانی که واقعیت افزوده در دسترس عموم قرار گرفت، بسیار محبوب تر بود. واقعیت افزوده مبتنی بر نشانگر از یک تصویر قابل تشخیص (نشانگر) برای راه اندازی محتوای دیجیتال در زمان واقعی استفاده می کند. در بازاریابی، واقعیت افزوده مبتنی بر نشانگر اغلب برای ایجاد تجربیات تعاملی و جذاب برای مشتریان استفاده میشود. برای مثال، یک خردهفروش میتواند از AR مبتنی بر نشانگر استفاده کند تا به مشتریان اجازه دهد بستهبندی محصول را اسکن کنند و مدل سهبعدی محصول یا یک ویدیوی آموزنده را ببینند.
2.واقعیت افزوده بدون نشانگر: همانطور که احتمالاً تا به حال حدس زده اید، بازاریابی واقعیت افزوده بدون نشانگر برای قرار دادن اشیاء دیجیتال در دنیای واقعی نیازی به تصویر (مارکر) قابل تشخیص ندارد. در عوض، واقعیت افزوده بدون نشانگر با ایجاد نقشههای محیطی با استفاده از فناوری به نام SLAM (محلیسازی و نقشهبرداری همزمان) کار میکند و به عناصر دیجیتال اجازه میدهد در نقاط ثابتی در فضا قرار گرفته و قفل شوند. در اینجا برخی از انواع رایج بازاریابی واقعیت افزوده بدون نشانگر آورده شده است:
3.واقعیت افزوده مبتنی بر مکان: دستگاهها از GPS و سایر حسگرها برای قرار دادن اشیاء مجازی در محیط کاربر بر اساس موقعیت مکانی استفاده میکنند. یکی از شناخته شده ترین انواع بازاریابی واقعیت افزوده مبتنی بر مکان از اسنپ چت و برندهای شریک است که به کاربران امکان می دهد از لنزهای خاصی بر اساس موقعیت مکانی خود استفاده کنند.
4.تشخیص و ردیابی اشیا: این نوع واقعیت افزوده از دوربین و داده های جمع آوری شده برای تجزیه و تحلیل یک محیط برای ردیابی و قرار دادن اشیاء دیجیتال در دنیای واقعی استفاده می کند. محبوبیت این نوع بازاریابی واقعیت افزوده در تجارت الکترونیک افزایش می یابد، زیرا به کاربران اجازه می دهد قبل از خرید محصولات را در فضای خود تجربه کنند.
به قلم: دکتر سید محمدرضا حسینی علی آباد و سینا حبیبی