اخبار استان 20 شهریور 1402 - 12 ماه پیش زمان تقریبی مطالعه: 0 دقیقه
کپی شد!
0

اعلام آمادگی اداره کل کتابخانه‌های عمومی مازندران برای برگزاری برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان مازندران گفت: باتوجه به اینکه در برخی از شهرها کتابخانه‌ها تنها پایگاه فرهنگی شهر است میتواند مرکز برگزاری برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی باشد.

به گزارش پایگاه خبری طاهر آنلاین و به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران، سکینه خاتون مهدیان پور در نشست مشترک شورای اداری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان که (یکشنبه ۱۹شهریور ماه) در ایزدشهر برگزار شد، با اشاره به تاثیرات مثبت هم‌خانواده بودن این دو نهاد، اظهار کرد: از آنجایی که همه ما در حوزه فرهنگ یا همان هوا و اکسیژن جامعه کار می‌کنیم اقدامات باید بازدهی داشته باشد، ما از یک خانواده بوده و برای رشد و تعالی فرهنگ کار میکنیم باید در راستای ارتقای سطح فرهنگ جامعه همه تلاشمان را انجام بدهیم.

وی با اشاره به بحث دریافت بودجه نیم درصدی از شهرداری‌ها توسط اداره کل کتابخانه‌های عمومی، افزود: متاسفانه این بودجه که باید تا پانزدهم هر ماه تسویه شود نمی‌شود، شهرداری‌ها از این کار ممانعت کرده و موجب پیگیری روسای شهرستان‌ها می‌شود، دریافت آن مبلغ اندک صرف نگهداری از کتابخانه‌ها می‌شود و به واقع نمی‌توانیم فعالیت خاصی را انجام دهیم.

مهدیان اعلام کرد: طبق مصوبات قانونی خرداد ماه هر سال تمام بدهی‌ها محاسبه و از خزانه برداشت می‌شود اما به حساب نهاد کتابخانه های کشور میرود نه استانها، نهاد هم اعتبار را صرف مسائل مختلف می‌کند از این جهت ما با چالش مواجه می‌شویم.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان مازندران با بیان اینکه به‌طور جدی پیگیر تحقق بحث نیم درصد بودجه عمرانی شهرداری‌ها هستیم، گفت: اگر اینها وظیفه قانونی خود را انجام بدهند اتفاقات بسیار خوبی رقم می‌خورد، چه بسا نیاز به حمایت‌های معنوی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی هستین اما باتوجه به وجود محدودیت‌های مادی این مهم رقم نمیخورد.

این مدیر فرهنگی ادامه داد: کتابخانه‌ها از سال ۱۳۸۲ شکل گرفته و در گذشته به صورت یک اداره کل از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده است، دبیری انجمن در استان‌ها با مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی بود، از این رو هنوز یک تعامل بین اداره فرهنگ و ارشاد و کتابخانه‌ها وجود دارد.

وی همچنین تصریح کرد: در سال ۱۴۰۰ نهاد کتابخانه‌های عمومی به فکر بازنگری قوانین این نهاد افتاد براساس بازنگری‌های صورت گرفته الان منتظر تصمیم‌گیری در صحن علنی مجلس و دریافت مصوبه ان هستیم که پس از ان اتفاقات خوبی در حوزه مادی و معنوی رقم خواهد خورد‌.

مهدیان با اشاره به اینکه این نهاد بهره‌بردار بوده و سازنده کتابخانه‌ها نیست، خاطرنشان کرد: کتابخانه مرکزی ساری با ۷هزار و ۲۰۰ متر مربع زیربنا توسط اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی در حال ساخت بوده و ما در کنار همکاران بوده و پیگیر مسائل هستیم.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان مازندران تاکید کرد: از نظر بنده همه مدیران سطح استان دغدغه‌های فرهنگی دارند امه دغدغه‌های اقتصادی آن‌ها بیشتر است که اگر فرهنگ نداشته باشیم همه چیز با چالش مواجه خواهد شد‌.

این مسئول خواستار افزایش کیفیت برنامه‌های فرهنگی از جانب دستگاه‌های مرتبط شد و گفت: باتوجه به اینکه در برخی از شهرها کتابخانه‌ها تنها پایگاه فرهنگی شهر است میتواند مرکز برگزاری برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی باشد که در این بخش آمادگی خودمان را اعلام می‌کنیم.

وی در پایان اذعان داشت: نامزد شدن آمل به‌ عنوان پایتخت کتاب کشور برایمان خوشحال‌کننده بود، مراحل آن بسیار سخت است و این اتفاق بسیار خوبی است، توقعمان آماده‌سازی مقدمات کار برای انتخاب شهرهای دیگر باهدف کسب امتیاز لازم در حوزه کتاب است تا حداقل تعداد کاندیداهای بیشتری در استان داشته باشیم تا شانس برگزیده شدن بیشتر باشد.

نویسنده
زری طاهری
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *