معاون نظارت، توسعه و بهسازی بر مراکز آموزش فنی و حرفهای کشور از اجرای طرح نظام جامع بر مراکز آموزشی با عنوان "نجم" خبر داد و گفت: سازمان باهدف ایجاد ظرفیتهای جدید آموزش بهمنظور مولدسازی و افزایش بهرهوری طرح نجم را به اجرا درمیآورد.
به گزارش پایگاه خبری طاهر آنلاین، حسین بابایان
امروز در جمع خبرنگاران در محل سالن جلسات مرکز آموزش فنی و حرفهای ۲۲ بهمن ساری، با بیان اینکه در حال اجرای طرح نظام جامع بر مراکز آموزشی با عنوان “نجم” هستیم، گفت: محدودیتهایی در حوزه نظارت بر مراکز وجود داشت که سازمان باهدف ایجاد ظرفیتهای جدید آموزش بهمنظور مولدسازی و افزایش بهرهوری طرح نجم را به اجرا درمیآورد.
وی با اشاره به اینکه در طرح نجم نشستهایی خصوصی با مربیان مراکز انجام میشود تا درد و دلها و چالشهای موجود از جانب آنان مطرح شود، افزود: از درون همین نشستها معمولاً پیشنهادها، طرحها و برنامههای اجرایی درمیآید که امکان اجرا دارد.
بابایان با اشاره به سه چالش موجود در این نهاد، گفت: بخشی از چالش بهنظام آموزشی و شرایط عمومی کشور بازمیگردد، بخشی نیز درونی است که خودمان باید نسبت به شناسایی آن اقدام کنیم و تمرکز طرح نجم بر این چالشها است؛ مانند رتبهبندی معلمان که نمونهای از این چالش است.
معاون نظارت، توسعه و بهسازی بر مراکز آموزش فنی و حرفهای کشور با بیان اینکه بخشی از چالشها به ساختار و بنمایه در زمان تشکیل سازمان بازمیگردد، ادامه داد: بهنوعی میتوان اصلاح ساختار و صلاحیت حرفهای را نمونهای از این چالش اعلام کرد.
وی با بیان اینکه تصویب اساسنامه سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور میتواند بخشی از مشکلات ساختاری سازمان را برطرف کند، اضافه کرد: لازم است بستر را فراهم کنیم تا اساسنامه تصویب شود.
بابایان در پاسخ به سئو الی درباره عدم موفقیت در برونسپاری فعالیتهای آموزشی در سازمان، گفت: عدم موفقیت به معنای بد بودن طرح برونسپاری نیست؛ بلکه نحوه اجرای آن مطرح است.
معاون نظارت، توسعه و بهسازی بر مراکز آموزش فنی و حرفهای کشور با تاکید بر اینکه ظرفیتسازی و مولدسازی به معنای فضای فیزیکی یا صرفاً تجهیزات نیست؛ بلکه منابع انسانی را هم در بردارد، افزود: ظرفیتسنجی و نحوه استفاده از تجهیزات، فضا و نیروی انسانی و همینطور توانمندیهای پنهان در طرح نجم موردتوجه قرار میگیرد.
وی مولدسازی را به معنای تغییر فضای کاربردی، تغییر رشته عنوان کرد: مازندران بهدلیل داشتن ۲۱۰ مربی و بیش از یک هزار و ۸۰۰ آموزشگاه آزاد ظرفیت خوبی در کشور دارد که بر اهمیت استان میافزاید، ما برای اجرای طرح نجم در مازندران از خبرهترین بازرسان کشور استفاده کردیم تا بتوانیم با شناسایی مشکلات موجود و دریافت پیشنهادها و نظرات به مساعدت استان بپردازیم.
بابایان با بیان اینکه رشته واقعیت مجازی برای نخستینبار در مازندران در حال آموزش داریم، گفت: این اتاق واقعیت مجازی نوعی شبیهساز است که کاربرد فرارشتهای دارد و میتواند همه رشتهها را تحتالشعاع قرار دهد.
در ادامه حسین درویشی مدیرکل آموزش فنی و حرفهای مازندران با اعلام اینکه سازمان آموزش فنی و حرفهای بهعنوان نهادی غیررسمی زیر نظر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تأسیس شد، گفت: باتوجه به اینکه سازمان دارای اساسنامه نبود، امکان مطالبهگری در کشور را نداشتیم.
وی افزود: باتوجهبه پیگیریهای مکرر و مطرحکردن مشکلات معیشتی و رفاهی کارکنان سازمان، چالشهای قانونی و مشکلات منابع درآمدی و مالی، ساختاری و غیره، طرح اساسنامه سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور تدوین و پس از تصویب در کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی، در صحن علنی مطرح شد.
درویشی تصریح کرد: پس از طرح در جلسه علنی، با اصل هشتاد و پنجی شدن اساسنامه موافقت به عمل آمد که بر اساس آن تصویب اساسنامه سازمان به کمیسیون تخصصی واگذار شد و پس از تأیید کمیسیون تخصصی و تأیید شورای نگهبان برای اجرا به دولت ابلاغ میشود.
مدیرکل آموزش فنی و حرفهای مازندران با اشاره به اینکه برای آموزشهای مهارتی جدید نیازمند تدوین جدید هستیم، افزود: در سال گذشته تعداد ۹۰ رشته جدید تدوین کردیم که اعتباری از سازمان برنامهوبودجه کشور دریافت کردیم که به بخش آموزش مهارت اختصاص دادیم.
وی با بیان اینکه اعتبارات با عنوان دانشبنیان دریافت شده است، افزود: لازم است تا زیرساخت آموزش هم فراهم کنیم؛ اتاق واقعیت مجازی دارای دو بخش سخت و نرمافزار است که بر اساس آن حدود ۸۵ درصد از آموزش در محیط آموزشی یا همان اتاق واقعیت مجازی انجام میشود و ۱۵درصد در محیط واقعی به اجرا درمیآید.
درویشی در پاسخ به سؤالی درباره اجرای طرح فروش اموال مازاد دولتی در این اداره، گفت: اگر تجهیزات مازاد داشته باشیم طی نامهای به سازمان اعلام میکنیم و برای سایر استانها که نیاز دارند میفرستیم.
مدیرکل آموزش فنی و حرفهای مازندران با بیان اینکه در حال حاضر نیز نامهای برای در اختیار گرفتن نیروی انسانی از سایر استانها فرستادیم، افزود: نیازمند نیروی خدماتی هستیم و امکانات لازم هم به آنان داده میشود.
وی با اشاره به واگذاری ۶۰ مرکز دولتی از ۱۷۶ مرکز فعلی، گفت: از این تعداد ۲۷ مرکز را به بخش خصوصی سپردیم، همچنین در حال حاضر توانمندسازی ۵۰۰ روستای استان در حوزه مهارتی از اهداف اصلی ماست و در تلاش هستیم تا با همکاری مربیان و سایر نیروها هم مولدسازی بر اساس قانون کشور را حفظ کنیم و هم مولدسازی منابع خودمان را داشته باشیم.