اخبار استان 25 آبان 1401 - 2 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 0 دقیقه
کپی شد!
0

اجرای برنامه‌های هفته کتاب و کتابخوانی در مازندران با شعار “ما همانیم که می‌خوانیم”

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی مازندران گفت: شعار امسال هفته کتاب و کتابخوانی "ما همانیم که می‌خوانیم" است، ۴۶۰برنامه در سطح استانی، شهرستانی و کتابخانه‌ای در این هفته اجرا می‌شود.

به گزارش طاهر آنلاین، آرزو ولیپور امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه که به‌مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی و کتابدار برگزار شد، اظهار کرد: خواندن کتاب علاوه بر افزایش آگاهی‌بخشی راه سعادت و باب نجات انسان می‌شود که در این مسیر خانواده‌ها و والدين نقش بسزایی در ترويج فرهنگ كتاب و كتاب‌خوانی دارند.

وی افزود: بسیاری از مشکلات جامعه به دلیل ناآگاهی افراد است که رشد و پیشرفت هر جامعه در گرو مطالعه است و برای جلوگیری از بسیاری ناهنجاری‌ها و آسیب‌ها باید به کتاب خواندن روی آورد.

ولیپور گفت: امسال ۹۱ درصد تعداد اعضای کتابخانه‌های عمومی افزایش یافت همچنین از ابتدای امسال تاکنون ۶۶۰هزار نسخه کتاب امانت رفت که ۸درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافت.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی مازندران با بیان اینکه شعار امسال هفته کتاب و کتابخوانی “ما همانیم که می‌خوانیم” است، اعلام کرد: همچنین ۴۶۰برنامه در سطح استانی، شهرستانی و کتابخانه‌ای در این هفته اجرا می‌شود که غبارروبی گلزار شهدا، نواختن زنگ مطالعه، دیدار با کتابداران، دیدار با نویسندگان بومی، راه‌اندازی، پویش “کتاب دستت چیه”، کارگاه آموزشی، محفل ادبی، رونمایی از کتاب برخی از برنامه‌های هفته کتاب در استان است.

این مسئول همچنین عنوان کرد: ۱۱۹باب کتابخانه در استان شامل ۹۴ باب نهادی، ۲۴مشارکتی و یک باب نیز مستقل می‌باشد همچنین ۴۷خدمت در کتابخانه مرکزی ارائه می‌شود که تا پایان سال این مرکز افتتاح می‌شود.

وی با بیان اینکه امسال ۹۱درصد عضویت اعضا نسبت به گذشته افزایش یافت ادامه داد: از ابتدای امسال تاکنون ۶۶۰هزار نسخه کتاب امانت رفت که ۸درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافت همچنین مازندران رتبه نخست را در زمینه ساخت کتابخانه‌سازی را در کشور کسب کرد.

به گفته وی کسب یک عنوان منتخب ملی در جشنواره نقالی، کسب ۴عنوان منتخب ملی در جشنواره کتاب، کسب دو عنوان منتخب ملی در جشنواره سرود آوای کتابخانه،کسب ۶عنوان منتخب ملی در جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب، کسب بیش از ۲۰عنوان منتخب ملی در مسابقات کشوری با محوریت کتاب و کتابخوانی موفقیت‌های کسب شده کتابخانه استان بود.

ولی پور همچنین اعلام کرد” استان مازندران دارای ۱۱۹ باب کتابخانه عمومی با زیربنای تقریبی ۵۴۷۰۸ مترمربع بوده و تعداد کل اعضای کتابخانه‌های عمومی استان در حال حاضر ۸۳ هزار نفر است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی مازندران از افزایش ۹۱ درصدی تعداد اعضای کتابخانه‌های عمومی مازندران نسبت به سال گذشته خبر داد و عنوان کرد: تعداد کل امانت منابع در کتابخانه‌های عمومی استان در حال حاضر ۶۶۰ هزار نسخه است و شاهد افزایش ۸برابری تعداد امانت منابع در کتابخانه‌های عمومی استان نسبت به سال گذشته بودیم.

این مسئول خاطرنشان کرد: تعداد کل منابع کتابخانه های عمومی استان در حال حاضر بیش از ۲/۲۲۰/۰۰۰ نسخه است و شاهد افزایش ۵درصدی تعداد منابه کتابخانه‌های عمومی نهادی استان نسبت به سال گذشته بودیم، همچنین تعداد ۵باب کتابخانه عمومی در یک سال گذشته با زیربنای تقریبی ۱۸۰۰ متر مربع افتتاح شده است.

وی تصریح کرد: از مجموع ۳۳ پروژه ساخت و توسعه کتابخانه های عمومی با زیربنای تقریبی ۲۱۰۰۰ مترمربع تعداد ۱۴ پروژه با زیربنای ۵۰۰۰ مترمربع در سطح استان فعال است.

ولیپور اذعان داشت: در راستای به روزرسانی تجهیزات رایانه ای کتابخانه‌های عمومی ارتقای تجهیزات رایانه ای به ارزش تقریبی ۱۰ میلیارد ریال انجام شد، همچنین اهدای بیش از ۴۶ هزار نسخه کتاب به ارزش تقریبی ۱۴ میلیارد ریال و اهدای بیش از ۲۸۳ مبلیارد ریال معادل ۲۸/۳ میلیارد تومان شامل کمک‌های نقدی و غیرنقدی دیگر صورت گرفت.

نویسنده
زری طاهری
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *