اخبار استان 24 مرداد 1403 - 1 ماه پیش زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
کپی شد!
0

آخرین پروازِ ۱۳ خلبان شهیدِ مازنی کتاب شد

یک نویسنده و محقق حوزه ایثار و شهادت ۱۰ سال پس از پایان جنگ تحقیقات خود درباره زندگینامه شهدا را با اولویت شهدای هوانیروز آغاز کرد و موفق به چاپ کتاب "عبور از نهایت" درباره ۱۳ شهید مازندرانی نیروی زمینی ارتش شد.

پایگاه خبری طاهر آنلاین_سرویس ایثار و شهادت| اواسط دهه ۷۰ بود که نویسنده‌ای پرشور و هیجان شروع به جمع‌آوری آثاری از شهدای مظلوم اما شجاع هوانیرو مازندرانی کرد، او که اهل شهرستان سیمرغ است تاکنون کتب زیادی در حوزه شهید و شهادت را به چاپ رسانده است.

مسعود آب‌آذری در گفت‌گوی اختصاصی با ما به خاطراتی از کتاب “عبور از نهایت” که به زندگی ۱۳ شهید سروقامت هواپیمایی نیروی زمینی ارتش می‌پردازد، اشاره می‌کند.

*امیر سرلشکر خلبان شهید حسین خلعتبری؛ از بهترین خلبانان f4 دنیا بود اولین روز عید نوروز ۱۳۶۴ در آسمان غرب کشور به شهادت رسید، تا سال ۱۳۸۵ کسی او را نمیشناخت در کتاب سلحشور چهل و یکم ایشان را معرفی کردیم.

*سرلشکر خلبان شهید پرویز ذبیحی؛ اصالتا اهل سوادکوه اما بزرگ شده جویبار بود خلبان هواپیمای f5 بود که در عملیات لانه‌زنبور در خاک عراق به شهادت رسید، یکی از بهترین خلبانان فانتوم بود که پیکرش به همراه شهدایی همچون عباس دوران چندین سال بعد به میهن بازگشت.

*سرلشکر خلبان شهید احمد کشوری؛ خلبان هلیکوپتر شکاری، از بهترین خلبانان هوانیروز و جوان‌ترین فرمانده در جنگ بود، لیدر تیم آتش در استان لرستان بود که در ۱۵ آذر سال ۱۳۵۹ به شهادت رسید فخر آسمان ایران فرزند شهرستان سیمرغ شهر کیاکلا بود.

*امیر سرلشکر خلبان علی اکبر شیرودی؛ یکی از بزرگترین شاگردان شهید کشوری بود در عملیاتی در غرب کشور به شهادت رسید فرزند روستای بالاشیرود تنکابن بود که در امامزاده سید حسین شیرود آرام گرفت.

*شهید جعفر مهدوی خلبان هلیکوپتر ۲۱۴؛ تیم عملیات در نجات پادگان پاوه، شهید چمران در زمام تخلیه شهدا و مجروحین در درگیری غرب کشور به همراه کمک خلبان خود به شهادت رسید که اهل ملک‌کلای شهرستان قائمشهر است،این شهید به همراه ۱۳ شهید دیگر در کتاب “عبور از نهایت” معرفی شد.

*خلبان شهید حسین قاسمی؛ به شهید نماز هوانیروز معروف بود متولد آمل بود، قبل از انقلاب در درگیری غرب کشور در اثر آسیب به هلیکوپتر کبری و دستگیری، به‌خاطر اینکه دشمن از او خواسته بود در زندان نماز نخواند بیشترین شکنجه‌ها را تحمل می‌کند تا تیرباران شد.

*سرتیپ خلبان شهید علی معصومی؛ در روستایی در کلاردشت به‌دنیا آمد، خلبان هلیکوپتر ۲۱۴ بود ماموریت‌های زیادی را در غرب کشور داشت در ۲۱ خرداد ماه ۱۳۶۲ در ارتفاعات میانی مهاباد میاندواب به دلیل سانحه برای هلیکوپترش به درجه رفیع شهادت می‌رسد پیکر پاکش هم در زادگاهش کلاردشت به خاک سپرده شد.

*سروان فنی هوایی شهید محمدعلی جهاندار؛ در روستایی در تنکابن به‌دنیا آمد دوره فنی هوایی بالگرد را در مرکز آموزشی هوانیروز اصفهان سپری کرد، پس از عملیاتی از منطقه جنگی براثر برخورد با هواپیما به کوه‌های زنجان در ۲۱خرداد ماه ۱۳۶۰ به همراه دیگر سرنشینان به شهادت رسیدند پیکرش در کوچکسرای چالوس آرام گرفت.

*سرتیپ خلبان شهید پرویز خلیلیان دیلمی؛ متولد شیرگاه بود که از خلبانان بالگرد ۲۱۴ بود که نقش تاثیرگذاری در جنگ داشت، آخرین پروازش در ۲۴مهر ماه ۱۳۶۳ در غرب کشور انجام شد که به همراه درجه‌داران محمدرضا راغبی و ذبیح الله محمدی دشت‌بان هنگام رفتن به منطقه‌ای جهت انجام عملیات در نوار مرزی غرب کشور مورد هدف موشک دشمن قرار گرفت و به شهادت رسید که پیکرش در استان کرمانشاه ماندگار شد.

*خلبان شهید برات نمایان؛ از خلبانان بالگرد ۲۱۴ کبرای هوانیروز بود تحصیلاتش را در روستای اسلام آباد ساری گذراند سال ۱۳۵۳ وارد هوانیروز شد، هواپیمای او در مهر ماه ۱۳۵۹ در غرب شهر دزفول مورد اصابت آتش ضدهوایی دشمن متجاوز قرار گرفت و به همراه کمک خلبانش سلطان علی صلاحلو به شهادت رسید.

*سرهنگ خلبان شهید عباس درشتی؛ در چایباغ قائمشهر زندگی می‌کرد از خلبانان بالگرد شکاری کبری بود، آخرین ماموریتش در ۱۵ شهریور ماه ۱۳۵۹ در غرب کشور مرودشت و بانه هنگام پشتیبانی از سطوح نظامی نیروهای پدافندی دشمن بالگرد او را هدف قرار داده و به طرف او شلیک کردند و به شهادت رسید.

*سروان پزشکیار جاویدالاثر جلال محمدرضا بیگی؛ متولد روستای عزیزآباد تنکابن در ۱۳۳۹، پس از گذراندن دوره‌های پزشکیاری در هوانیروز اصفهان، کسب مهارت کرد، همه از اخلاق‌ خوبش تعریف می‌کردند، در عملیات بیت‌المقدس، فتح‌المبین، خیبر، جزایر مجنون، کربلای ۱۰ و … حضور داشت، آخرین ماموریتش در هفتم اردیبهشت ماه ۱۳۶۶ در عملیات کربلای ۱۰ بود که به همراه خلبان تقی دژپسند، ابوالقاسم آزادنام و مهرداد یاراحمدی در بالگرد ۲۱۴ در اطراف عراق مورد اصابت موشک قرار گرفت و در خاک عراق سقوط کرد و به شهادت رسیدند، پس از پایان جنگ سروان دژپسند از اسارت دشمن رهایی یافت اما از سه سرنشین دیگر هیچ خبری بدست نیامد‌.

*سرهنگ خلبان شهید علی اکبر اسماعیل زاده؛ از خلبانان هلیکوپتر شکاری کبری فرزند شهرستان آمل، سال ۱۳۷۱ تحصیلاتش را سپری کرد در مانوری در شیراز در سال ۱۳۷۸ همراه استاد خودش حبیب الله نمازیان به شهادت رسید.

*شهید کیومرث بلوری؛ در شهر چالوس به دنیا آمد، در هوانیروز دوره آموزشی زبان و فنی تدارکات هوایی را گذراند، در ۲۶ آبان ماه سال ۱۳۷۱ پس از ۲۳ سال خدمت صادقانه در ارتش در بازگشت از ماموریت از مسجد سلیمان در جاده خرم آباد بروجرد در اثر تصادف به شهادت رسید.

*سرهنگ خلبان شهید جواد امینی؛ متولد تنکابن بود، جزو خلبانانی بود که سال ۱۳۵۴ به استخدام هوانیروز درآمد از خلبانان هلیکوپتر ۲۱۴ بود، وی پس از جنگ به شهادت رسید در ۹ خرداد ۱۳۸۳ هنگام انجام وظیفه وقتی استاندار وقت قزوین با تعدادی دیگر در بالگرد ۲۱۴ برای بازدید از خسارت منطقه کوهستانی زلزله زده شمال می‌رفتند به‌خاطر جدا شدن ملخ هلیکوپتر در ارتفاعات البرز سقوط کرده و به همراه همه سرنشینان خدمتگزار به شهادت رسیدند، پیکر پاکش در تنکابن به خاک سپرده شد.

به گفته این نویسنده، مجموعه کتاب دیگری برای شهدای مازندران متعلق به فقط پرواز نیست، این اثر درباره معلم شهید شعبان فکوری جویباری به کمک ابراهیم باقری حمیدآبادی نوشته شده است این شهید به “چمرانِ مازندران” مشهور بود در عملیات کربلای یک در ایلام به شهادت رسید.

شهید فکوری در گردان مسلم بن عقیل لشکر ۲۵ کربلا حضور داشت، در ۱۲ تیر ماه ۱۳۶۵ به شهادت رسید، در وصیت‌نامه خود نوشت؛ “خدایا مپسند که جنگ تمام شود و ما زنده بمانیم”. مزار این شهید در جوان‌محله جویبار است.

و چه زیباست کاری که این نویسنده کرد، آثار و اطلاعات شهدایی که همرزم هم‌تخصص و هم‌‌استانی بودند جمع‌آوری و در قالب یک کتاب رونمایی شد، قطعا میتوان اطلاعات شهدای دیگر را نیز از این حیث جمع‌آوری و دسته‌بندی کرد.

#کنگره_شهدای_مازندران

#علویان_خط_شکن

 

 

نویسنده
زری طاهری
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *